Na szczęście już wkrótce będziemy mogli zadbać o to, aby nasz numer PESEL w rękach oszustów okazał się bezużyteczny. Już w lipcu tego roku w życie weszła ustawa dotycząca ograniczenia skutków kradzieży tożsamości, której skutkiem było m.in. stworzenie rejestru zastrzeżonych numerów PESEL. Na mocy tych przepisów, każda instytucja finansowa przed udzieleniem kredytu, czy inną operacją, do której niezbędne jest użycie PESEL, zobowiązana jest do zweryfikowania, czy dany numer nie znajduje się tym rejestrze.
Każdy będzie mógł zastrzec swój PESEL, dzięki czemu zabezpieczy się przed nieuzasadnionymi roszczeniami wynikającymi z niektórych umów (m.in. zbycia nieruchomości, kredytu, pożyczki czy leasingu). Zastrzeżenia będzie można dokonać w aplikacji mObywatel, ale też w urzędzie, w którym zgłaszasz np. utratę dowodu osobistego
- tłumaczył jeszcze w lipcu minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.
Co ważne, zgodnie z ustawą weryfikacja zastrzeżenia numeru PESEL będzie też konieczna w przypadku wypłaty gotówki w placówce bankowej, gdy jej wysokość przekracza trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
W przypadku zastrzeżenia PESEL wypłata będzie możliwa dopiero po upływie 12 godzin od złożenia przez posiadacza rachunku dyspozycji wypłat gotówkowej, nawet jeśli zastrzeżenie zostanie cofnięte.