Misja Wiarygodna Firma PL
Naszym celem było wprowadzenie na rynek nowej usługi polegającej na audycie wewnętrznym przeprowadzanym niejako niejawnie w celu wykrycia wszelkich niezgodności. Tylko przeprowadzając audyt jako szeregowi pracownicy mogliśmy dotrzeć do wszelkich patologii które standardowo przed wizytacją są ukrywane. Nasza misja powiodła się, WiarygodnaFirma.PL wprowadziła na teren hal Amazon, ludzi którzy zatrudnili się jako szeregowi pracownicy. Dzięki takiemu podejściu, nikt z zarządu nie mógł wywierać presji na menadżerów by zachowywali się prawidłowo. Nasz audyt w czasie zaledwie półtora miesiąca niestety obnażył wiele nieprawidłowości panujących w Amazon Wrocław, co też może przekładać się na inne hale tej firmy.
Kodeks dobrych praktyk w biznesie
Wykryte nieprawidłowości
W trakcie przeprowadzania audytu nasi wysłannicy wykryli kilka nieprawidłowości. Część z nich można zaliczyć do błędów nowej hali które można wyeliminować poprzez poprawienie systemu ale część nieprawidłowości polega na braku przeszkolenia lub błędnego zrozumienia swoich obowiązków i stanowisk. Podstawowym problemem systemowym są niespójności w rozliczaniu czasu pracy za pomocą elektronicznego systemu. Spora część pracowników w pierwszych dniach po przepracowaniu 10 godzin w systemie miała zaliczonych 20 godzin. W innych zaś przypadkach pracownicy którzy przepracowali wszystkie dni dostali wypłatę zaledwie za 50 % przepracowanego czasu.
Problemy z obietnicami Amazonu
Problemy przechodziła również stołówka a raczej kadra pracowników zajmujących się przygotowaniem posiłków. Zdarzały się dni gdzie brakowało porcji mięsa dla wszystkich pracowników korzystających ze stołówki. Kucharze również przestrzelili pomysł dwudaniowego posiłku. Po kilku dniach od otwarcia obiektu zniknęły dodatkowe sałatki warzywne oraz zupa która miała służyć jako pierwsze danie. Pracownicy średniego szczebla wprowadzali propagandę mówiącą że przecież płacimy za to tylko 1 zł brutto. Jednak to firma Amazon zobowiązała się do zapewnienia pełnego obiadu złożonego z dwóch posiłków, więc cena nie gra tutaj żadnej roli. Zobowiązanie to zobowiązanie, firma powinna wywiązać się z obietnic składanych pracownikom, w końcu to na podstawie tych obietnic pracownicy zechcieli wykonywać dla nich pracę. Twierdzenie że cena odzwierciedla jakość jedzenia oraz jego dostępność może być odwrócone, mianowicie pracownicy również dostając zaledwie 12,50 zł brutto na godzinę mogą powiedzieć ze pracują we własnym tempie a nie narzucony przez przełożonych.
Mobbing oraz przerost ego kadry menadżerskiej
Największym problemem firmy Amazon są jego pracownicy ze szczebla zarządzania bezpośrednio na hali. Już w pierwszym miesiącu zdarzały się przypadki wmawiania pracownikom że godziny nadliczbowe są obowiązkowe. Nasi audytorzy dwa razy podczas pierwszego miesiąca spotkali się z wmawianiem pracownikom że godziny nadliczbowe są obowiązkowe dla całej załogi. Dopiero po interwencji u głównego zarządcy hali zostało wprowadzone sprostowanie ogłoszone na specjalnym briefingu firmowym dla pracowników. Mimo to menadżerowie nie ponieśli żadnej odpowiedzialności za okłamywanie i wprowadzanie w błąd pracowników. W połowie pierwszego miesiąca okazało się że na porządku dziennym jest też mobbing prowadzony przez menadżerów i Process Asystent względem szeregowych pracowników. Kilka razy nasi audytorzy spotkali się z składaniem skarg na Process Asystenta przed menadżerem lub menadżerem operacyjnym którzy zamiast pouczyć osobę problematyczną to woleli stosować mobbing względem osoby zgłaszającej. Skargi były skrzętnie tuszowane przez menadżerów tak aby nikt z zarządu hali nie dowiedział się o najmniejszych problemach. W momencie gdy nasz audytor był świadkiem szarpania jednego z pracowników przez Process Asystenta i próbował zgłosić to menadżerowi oraz menażerowi operacyjnemu spotkał się również z ostrym mobbingiem. Audytor był do tego stopnia zniesmaczony zachowaniem pracowników średniego i wyższego szczebla że natychmiast zgłosił zwolnienie dwóch osób z tego obozu pracy. Jednak menadżer kolejny raz próbował zatuszować sprawę. Podczas dwóch rozmów z menadżerami, audytorzy mieli kilka razy możliwość usłyszenia informacji że menadżer ręczy za swojego Process Asystenta a wszelkie skargi to jedynie pomówienia. Menadżer ukrył przed działem zarządzającym pracownikami fakt skargi oraz wymówienie pracy audytorów. Wszystko po to aby następnie wystawić im zwolnienie z powodu opuszczenia miejsca pracy. Cały zabieg został tak przeprowadzony aby audytorzy nie mogli prawnie dochodzić sprawiedliwości przed zarządem firmy Amazon. W tym momencie WiarygodnaFirma.pl wraz z naszymi prawnikami i radcami prawnymi będzie prawdopodobnie występować na drogę sądową w celu wyjaśnienia sprawy.
Kolejnym poważnym problemem jest wprowadzany stres wśród pracowników przez kadrę menadżerska. Pracownicy układający towar na pułkach oraz osoby zbierające towar do realizacji zamówień klientów są nieustannie poganiani. Mimo ogłoszenia że Polscy pracownicy pobili rekord przy umieszczaniu towarów w boksach, nadal są stresowani że za wolno pracują. Dodatkowo cały czas są monitorowani przez Process Asystentów którzy obniżają tępo pracy. Process Asystent to tak zwana prawa ręka menadżera, potrafią podchodzić do pracowników i wyrwać im od 5 do 15 minut z każdej godziny a następnie pouczać że za mało zrobili. Są to działania sprzeczne z kodeksem wiarygodnych firm.
Amazon bez Certyfikatu Wiarygodna Firma
Na podstawie niniejszego audytu, WiarygodnaFirma.pl nie jest w stanie przyznać Certyfikatu firmie Amazon. Lista zarzutów oraz zmian jest zbyt długa aby firma Amazon w szybki sposób sobie poradziła z ponownym audytem. Jeśli Amazon zakupi jakikolwiek certyfikat innego wystawcy będzie to świadczyło tylko o tym wystawcy że ważne są pieniądze a nie zasady.