Przygotowanie kół na zimę
Najważniejszą zmianą w naszym samochodzie jest wymiana podstawowego elementu bezpieczeństwa jakim są opony. Guma która otacza koło zwana też oponą to jedyny element samochodu który dotyka drogi po której się poruszamy. Sprawne opony to nasza jedyna gwarancja bezpieczeństwa. Wszystkie inne systemy sprawiające że samochód doskonale się prowadzi i tak korzystają z przyczepności opon do podłoża. Dlatego nie należy bagatelizować zimy i oblodzonych dróg. Samochód na letnich oponach słabo zaśnieżonej drodze potrafi tracić przyczepność a co dopiero gdy spadnie więcej śniegu. Dodatkowo opony letnie są miękkie gdyż są zbudowane z innej mieszanki gumy i kauczuku. Opony zimowe są wyposażone w głębszy bieżnik oraz twardszą mieszankę z której jest zrobiona. Dzięki temu lepiej zachowuje się na zimowych drogach niż zwykła letnia opona.
Uszczelki w drzwiach
Każdy samochód posiada zestaw uszczelek dzięki którym wewnątrz auta jest ciepło i nie dochodzi do miejscowych przeciągów spowodowanych różnicami w przyleganiu blachy do pozostałej części karoserii. Uszczelki mają to do siebie że są wyprodukowane z miękkiej elastycznej gumy która podczas zimnych dni traci swoją elastyczność. A dodatkowo gdy zostawimy bardzo nagrzane auto na zimnym dworze bez osłony garażu to uszczelki w drzwiach potrafią się przykleić do blachy z którą stykają. Jest to spowodowane różnicą temperatur przy której dochodzi do skraplania się wilgoci w ciepłym powietrzu. Zazwyczaj to zjawisko właśnie występuje przy uszczelkach w drzwiach. Brak odpowiedniej ochrony uszczelek może skutkować wyrwaniem ich wraz z drzwiami podczas próby ich otwierania. Koszt takiego zaniedbania to zazwyczaj 400 zł, nowa uszczelka oraz profesjonalna wymiana. A zabezpieczyć drzwi z uszczelkami można zwykłą techniczną wazeliną którą kupimy w internecie wraz z przesyłką już za niecałe 6 zł.
Odśnieżanie szyby przedniej
W zimie podstawowym problemem jest zamarznięta przednia szyba samochodu. Jeśli nie trzymamy samochodu w garażu to na 100% mamy oblodzoną szybę przednią każdego ranka i wieczoru. Jak z tym walczyć ? Sposobów jest kilka. Najprostszy sposób to postaranie się o miejsce parkingowe w garażu podziemnym lub na jakimś osłoniętym od bezpośredniego wpływu warunków pogodowych na nasze autko. Jeśli nie mamy tego komfortu to należy pamiętać o przewietrzeniu samochodu po zakończonej podróży. Uwięzione ciepłe powietrze wewnątrz auta największą styczność z chłodem ma właśnie za pośrednictwem dużej przedniej szyby. Dlatego ona waśnie tak bardzo lubi nam zamarzać. Gdy przewietrzymy auto przed jego zamknięciem na kilka godzin, temperatura panująca wewnątrz będzie bardzo zbliżona do warunków panujących na zewnątrz pojazdu. Poskutkować to brakiem oblodzenia na przedniej szybie gdy powrócimy do samochodu w celu dalszej podróży. Innym mniej wygodnym rozwiązaniem jest położenie maty na przednią szybę. Jest to prosty ale nie wygodny sposób. Po zakończeniu podróży podnosimy wycieraczki i umieszczamy na przedniej szybie matę odblaskową, w zimie zabezpiecza ona szybę przed zamarznięciem a w lecie przed przegrzaniem wnętrza auta.
Wycieraczki samochodowe
Uważaj podczas zimy również na wycieraczki. Gdy mimo wszystko zapomnisz przewietrzyć auta i na przedniej szybie zgromadzi się cienka tafla logu, to zapomnij o uruchamianiu wycieraczek i spryskiwacza szyb. Owszem zimowe płyny do spryskiwaczy posiadają w sobie alkohol aby szybciej rozprawiać się z zimnym brudem na szybach, ale gdy przymarzną nam wycieraczki do szyby możemy spalić mechanizm który nimi steruje wprowadza je w ruch. Gdy wycieraczki przymarzną do szyby, siła lodu może być tak duża że nie pozwoli mechanizmowi uwolnić wycieraczek. W takim momencie zazwyczaj silniczki poruszające wycieraczkami przepalają się i nadają się jedynie do wymiany. Lepiej jest skrobać szybę lub użyć płynu do rozmrażania szyb. Przed uruchomieniem wycieraczek podnieś wszystkie do pionu tak aby oderwały się całkowicie od szyby. Użyj płynu lub skrobaczki by pozbyć się zlodowacenia i dopiero ponownie przyłóż wycieraczki do szyby. Jest również jeszcze inny mankament gdy używamy wycieraczek na zamarzniętej szybie. Pióru wycieraczki może się odkształcić, pamiętajmy że delikatna końcówka która ściąga nam wodę i zabrudzenia z szyby to również kawałek miękkiej gumy. W zimowych warunkach twardnieje ona i łatwiej ulega zniszczeniu na nierównych powierzchniach.
Światła letnie w ziemie
Wielu kierowców z przyzwyczajenia do wiecznie włączonych świateł nie kontroluje na jakich i kiedy jeździ. W nowych samochodach produkowanych już od 2010 roku, podstawą niejako jest że posiadają one światła do jazdy dziennej które są automatycznie uruchamiane wraz z przekręceniem kluczyka w stacyjce. Wielu kierowców szczególnie tych młodych, zapomina o obowiązku zmiany świateł na światła mijania w dni zimowe. Do niedawna obowiązywały przepisy że od 1 października do ostatniego dnia kwietnia należało cały czas jeździć na światłach mijania. Przepis ten został zniesiony i zamieniony na ciągłą jazdę na włączonych światłach. Dlatego producenci samochodów oraz sami kierowcy wymyślili światła do jazdy dziennej zazwyczaj stworzone z listwy Led która symuluje tan naprawdę oświetlenie auta. Dlatego ważnym jest aby pamiętać że na światłach dziennych możemy jedynie jeździć w warunkach doskonałej przejrzystości powietrza. W Polsce takie dni w zimie należą do prawdziwej rzadkości dlatego należy pamiętać o uruchamianiu odpowiednich świateł przed rozpoczęciem podróży.