Ropa naftowa
Jest to surowiec który został odkryty jeszcze w średniowieczu. Z niektórych zapisków wynika że w czasach rycerskich już wydobywano ropę naftową w niewielkich ilościach i badano jej właściwości. Ale dopiero tuż przed pierwszą wojną światową została użyta w silnikach w celu wytworzenia siły napędowej. Wcześniej do podobnego zastosowania zaprzęgano parę wodną z podgrzanego zbiornika. Jednak ten mechanizm był zbyt mało przydatny w indywidualnych zastosowaniach jak osobiste pojazdy. Dopiero wynalezienie silnika spalinowego napędzanego benzynom otworzył drzwi do ery motoryzacji.
Obecnie ropę naftową wydobywa się na kilka sposobów. Technologia przez ponad dwieście lat poszła znacznie do przodu. Na początku wydobywano ropę naftową metodą ręczną tak jak dziś to robią w Nigerii na prywatnych polach naftowych gdzie górnicy w jeden dzień potrafią napełnić do dwóch baryłek maksymalnie. Przypominamy tylko że w baryłce mieści się 159 litrów ropy naftowej nieprzerobionej. Dziś oprócz konwencjonalnych złóż do których wystarczy się dowiercić aby czerpać surowiec, użytkuje się również metody trudniejsze. Obecnie ludzkość pozyskuje ropę naftową ze złóż znajdujących się pod dnem mórz i oceanów. Ropa jest odzyskiwana z piasków roponośnych w kanadzie. Dawniej Rosjanie mieli dostęp do jeziora znajdującego się w obecnym Kazachstanie. Jednak to źródło zostało całkowicie osuszone. Amerykanie w drodze poszukiwań rozwiązania problemu importu topy jako surowca wynaleźli technologię wydobywania czarnego złota z pokładów skalnych tak zwanych łupków. Ich porowata konstrukcja sprzyja osadzaniu się ropy naftowej w szczelinach i zagłębieniach tej skały. Pod wpływem zabiegu chemicznego szczelinowania można ropę i gaz wydobywać na powierzchnię w ilościach wystarczających aby robić to na skalę masową. To właśnie przez technologię odzyskiwania ropy i gazu z łupków została wywołana wojna cenowa na tym surowcu. Wydobywanie surowców ze złóż skalnych łupków jest znacznie droższe od pozyskiwania surowca prosto z odwiertu. Obniżenie wartości surowca na światowych giełdach spowodowało że obecnie nie opłaca się eksploatować niektórych złóż z nowej technologii. A to zapewnia popyt na ropę z starych źródeł nawet do krajów które posiadają ogromne zasoby własnej ropy ale zgromadzone w pokładach łupków.
Kończy się era ropy
Najbogatsze rodziny świata już w 2015 roku pozbyły się aktywów i inwestycji ulokowanych w dziedzinie ropy naftowej. Obecne trendy utrzymujące wartość lub podnoszące ich wycenę to krótkoterminowe korekty generowane przez drobne zawirowania na rynku ropy naftowej. Obecny trend który był zwyżkowy w konsumpcji tego surowca energetycznego właśnie się kończy a przynajmniej wyraźnie wyhamowuje. Już od 2010 roku producenci samochodów wprowadzają kolejne nowe konstrukcje oparte na silnikach hybrydowych. Oznacza to że samochód może się poruszać do pewnych prędkości tylko na silniku elektrycznym, a spalinowy służy głównie do osiągnięcia większych prędkości. Technologia odzyskiwania energii z silnika oraz hamulców która następnie trafia do akumulatorów również pomaga obniżać spalanie paliw energetycznych. Jednak marka samochodów użytkowych już teraz jest liderem sprzedaży samochodów hybrydowych w Europie, a ten trend dopiero nabiera prędkości. Inni producenci samochodów podejmują już próby budowy samochodu wyłącznie z silnikiem elektrycznym. W USA oraz Europie jeżdżą samochody hybrydowe które mają przewagę silnika elektrycznego. A obecnie w Polsce cztery firmy energetyczne zostały zobowiązane przez rząd PiS do zaprojektowania oraz zbudowania pierwszego w pełni elektrycznego Polskiego samochodu. Niedawno Ursus pochwalił się nowym samochodem dostawczym który ma zastąpić spalinowy tabor dostawczy w wielkich miastach. Wymiana samochodów dostawczych Poczty Polskiej czy też wszystkich kurierów zaowocuje spadkiem zanieczyszczenia powietrza. Również koszty ich eksploatacji będą znacznie niższe. Firmy kurierskie jak i dostawcze posiadają magazyny z dużą powierzchnią dachową która może zostać pokryta instalacją solarną. To może pozwolić obniżyć koszty ładowania samochodów elektrycznych w bazie bez konieczności płacenia za prąd dostawcom zewnętrznym.
Powolne odchodzenie od ropy naftowej jako surowca z którego będziemy tworzyć paliwa do naszych pojazdów już jest zapoczątkowany. Ludzkość widzi zagrożenia jakie wynikają z życia w zatrutym środowisku. Człowiek może żyć bardzo długo. Jednak ilość atakujących nas każdego dnia substancji chemicznych powoduje znaczne skrócenie życia mieszkańców dużych aglomeracji.