Dyskusja wśród inżynierów
W śród specjalistów od budowy dróg w Polsce, rozgorzała dyskusja na temat technologi budowy dróg w naszym pięknym kraju. Spór krąży jak zwykle wokół pieniędzy, a dokładniej, która technologia jest tańsza nie tylko w budowie ale również w stałej eksploatacji. Specjaliści przedkładają z jednej strony koszty każdej z technologii oraz czas użytkowania i moment koniecznego generalnego remontu. Mimo że spór jeszcze nie został rozstrzygnięty to GDDKiA podjęła już decyzję.
GDDKiA
Ostatnie rozporządzenie, które weszło w życie głosi że w Polsce ma powstawać coraz więcej dróg z płyt betonowych. Ta technologia pozwala na dłuższy czas użytkowania wybudowanej drogi w stosunku do technologii asfaltowej. Dodatkowo wytrzymałość drogi betonowej jest znacznie większa a wiadomo że trasami szybkiego ruchu poruszają się przeważnie ciężkie tiry które nadmiernie obciążają powierzchnię drogi. Na tle tych przesłanek decyzja o wyborze technologii betonowej ma rację bytu. Jednak istnieją przesłanki które mówią że droga betonowa ma swoje koszty towarzyszące które zmieniają postać rzeczy.
Droga betonowa i jej minusy
Drogi betonowe mimo że mają znacznie większą trwałość posiadają cechy które znacznie podwyższają koszty towarzyszące budowie nowej trasy. Beton w porównaniu z asfaltem jest znacznie głośniejszą nawierzchnią. Przez to należy stosować w terenie zabudowanym i na terenach chronionych znacznie wyższe ekrany tłumiące hałas.
Firmy budowlane
Informacja o zmianie technologii budowy dróg bardzo wzburzyła szeregi branży budowlanej. Ta technologia jest znana tylko kilku dużym przedsiębiorstwom i tylko garstka może liczyć na pomoc technologiczną swoich międzynarodowych właścicieli. Polska branża budowy dróg, doskonaliła się do tej pory w technologii asfaltowej co przyniosło całkiem spore postępy. Na razie zadeklarowano aż 850 km tras betonowych, wszystko na trasach szybkiego ruchu, czyli drogach oznaczonych literą S.